Show diversity,
experience education
KI generiert: Das Bild zeigt eine Museumsausstellung mit Wänden, auf denen "SEHEN" und "MONTIEREN" geschrieben steht, und im Hintergrund vier rot beschriftete Tafeln unter dem Titel "DAS AUGE". Es sind Gemälde und Kunstwerke an den Wänden ausgestellt.

Labour | Culture | History

In 2014/2015, the City Museum was involved as a project partner of the Institute for Saxon History and Folklore (ISGV) in the conception and organisation of an exhibition to mark the conclusion of the DFG research project »The Worker's Eye« at the ISGV. After stops in Zwickau and Cologne, it was presented on 21 March 2015 under the title »Das Auge des Arbeiters. Memory Photography and Image Propaganda around 1930« in Dresden. The associated conference »Labour | Culture | History«, jointly organised by Wolfgang Hesse and Holger Starke, focused on the historical-political and media-historical aspects of the topic as well as the implications for museum work: What do the photographs of proletarian amateurs from the Weimar period show as »history«? How do they relate to other visual media? How does the context of the collection shape the possibilities of cognition?

KI generiert: Das Bild zeigt eine Kunstgalerie mit gerahmten Fotografien an den Wänden und einem Glastisch in der Mitte des Raumes. Die Atmosphäre ist ruhig und gut beleuchtet, ohne Besucher.Unbekannter Fotograf: Blick in die Ausstellung »Das Auge des Arbeiters«, Käthe Kollwitz Museum, Köln, 2014.

Representatives from the fields of history, art, film and photography history, museology and European ethnology gave lectures on these key questions. Supplemented by additional essays, the contributions published in the conference publication, which has been available since the beginning of November 2017, develop approaches to reconstructing this lost everyday culture in the context of regional history. In addition, the analysis of the surviving objects in their peculiar appearance as well as in their modes of use opens up exemplary photographs as complex sources of the social and mental history of media modernity. The volume thus offers a wide range of stimuli for discussing the theory and practice of culturally and historically orientated museum work with pictorial traditions – not least with regard to the state exhibition on industrial culture in Saxony planned for 2020.

KI generiert: Das Bild zeigt eine Museumswand mit mehreren gerahmten Fotografien und zwei Infotafeln. Im Vordergrund steht eine Wandbeschriftung mit dem Wort "Selbstbildnisse".Franz Zadniček, Aufnahme aus der Ausstellung »Das Auge des Arbeiters. Erinnerungsfotografie und Bildpropaganda um 1930«, Stadtmuseum Dresden, 2015. | Franz Zadniček, Aufnahme aus der Ausstellung „Das Auge des Arbeiters. Erinnerungsfotografie und Bildpropaganda um 1930“, Stadtmuseum Dresden, 2015.

Three conference papers in particular reflect on this: Andreas Ludwig's presentation of museum policy in the GDR, the comparative review of the three exhibitions by Philipp Freytag and the museological discussion of the exhibition project by Karl Klemm and Markus Walz. The two-part, comprehensive essay by the editors, which analyses the conditions under which a photograph from 1927 was created and how it was received, right through to its use as a »document« in the Dresden City Museum from the 1950s to the 1980s, is an independent research contribution from the field of museum work.

KI generiert: Das Bild zeigt eine belebte Straßenszene in einer Stadt, mit Passanten, einem stilvollen Uhrturm und mehreren Gebäuden im Hintergrund. Im Vordergrund befindet sich ein Mann im Anzug, der eine Tasche trägt und die Straße überquert.Unbekannter Fotograf: Pirnaischer Platz. Kampagne zur Befreiung von Sacco und Vanzetti, 1927. Reproduktion einer Fotografie aus dem Museum für Geschichte der Leipziger Arbeiterbewegung (Stadtmuseum Dresden)
KI generiert: Das Bild zeigt eine historische Schwarz-Weiß-Fotografie von zwei Personen, die mit Protestschildern in einer städtischen Straße demonstrieren. Darunter befindet sich der Titel eines Buches: "Arbeiter | Kultur | Geschichte - Arbeiterfotografie im Museum" von Wolfgang Hesse und Holger Starke.

Wolfgang Hesse, Holger Starke (Hg.): Arbeiter | Kultur | Geschichte. Arbeiterfotografie im Museum (Bausteine aus dem Institut für Sächsische Geschichte und Volkskunde Bd. 37), Leipzig: Universitätsverlag 2017, 500 S. mit zahlr. Abb. in SW, broschiert, ISBN 978-3-96023-131-8